Čtvrtý hrob pod nohama - recenze

11. 1. 2017
Ctvrty_hrob_pod_nohama
Čtvrtý hrob pod nohama - recenze od Adély Kolářové

Charley Davidsonová, soukromá detektivka a smrtka v jednom, přišla při svém posledním případu málem o život. Reyesův nevlastní otec ji našel a ošklivě mučil v jejím vlastním křesle u ní doma. Od té doby se Charley vypořádává s lehkou formou posttraumatické stresové poruchy a nepracuje. Zůstává doma a volný čas vyplňuje sledováním teleshoppingu a následným nakupováním věcí do domácnosti, co v žádném případě nepotřebuje. Díky obrovskému množství nakoupených krabic s hrnci a pánvemi se jí však podařilo postavit stěnu, která zakrývá přesně to místo, kde nedávno téměř vykrvácela, takže jí to za to stojí.

Jakmile jí ale začnou rapidně ubývat finance a její nejlepší kamarádka a sousedka Cookie jí připomene, že je na příjmech jejich soukromé vyšetřovací kanceláře taky závislá, Charley se musí sebrat a začít zase něco dělat. Když se jí proto přede dveřmi objeví vystrašená žena, která je přesvědčená o tom, že se ji někdo pokouší zabít, Charley souhlasí, protože má konečně nový případ, na který se může soustředit.

Jak už to však u této vyšetřovatelky chodí, nikdy nemá na starosti jen jeden úkol… Kromě již zmíněného případu, který ji konečně přinutil vyjít ven na ulici, se ještě snaží přesvědčit svou sestru-psycholožku, že je naprosto v pořádku a nepotřebuje profesionální pomoc, zarytě se vyhýbá svému otci, se kterým se ošklivě pohádala, slíbila pomoc strýčkovi Bobovi s chycením žháře, pokouší se najít Reyese, který se po tom incidentu se svým nevlastním otcem stáhl z jejího života, a do toho všeho samozřejmě řeší i kotel nadpřirozených problémů – v čele se skupinou démonů, kteří ji chtějí najít a využít jako bránu do nebe.

Charley Davidsonová je zpět a je ještě úžasnější než kdy dřív! Kvůli onomu brutálnímu zážitku se sice stala poněkud zachmuřenější a opatrnější a série se svezla do lehce temnějšího stylu, ale protože Charley není zvyklá své srdce jen tak odhalovat na veřejnosti, všechny emoce drží v sobě a navenek je maskuje svým obvyklým sarkasmem a vtipem. A to ještě víc než obvykle. Už všechny předchozí díly byly vtipné, až to bolelo, ale i tak autorka ve Čtvrtém hrobě pod nohama ještě přidala, a tak čtenářům na každé druhé stránce hrozí pořádný záchvat smíchu (nebo alespoň u mě to tak bylo).

S větší temnotou v příběhu se pojí i prozkoumávání Charleyiných schopností. Darynda Jones odhaluje talenty své hrdinky opravdu velmi pomalu už od samého začátku, ale i přesto čtenářům v každém díle poskytne alespoň malé střípky, ze kterých si je mohou postupně skládat. I nadále zůstává velká spousta nezodpovězených otázek, ale ani tentokrát na nás autorka nezapomněla a nechala Charley získat pár odpovědí. Kromě svých dalších schopností se díky Reyesovi dozvěděla i pár informací o dalších smrtkách a jejich životech obecně, takže prozkoumávání její „smrtkovské“ části rozhodně stojí za to. Věřím, že to nebude trvat už moc dlouho, a kompletní, ucelená představa o Charley a její síle bude na světě.

A kdyby náhodou někoho v knize odrazovala ona zmíněná temnota, ujišťuju je, že je kompenzovaná romantickou linkou – s příchodem čtvrtého dílu se totiž Charley a Reyes konečně rozhoupali k tomu, aby kolem sebe přestali jenom chodit jako dva mlsní kocouři. Nakonec musím ještě ocenit názvy kapitol, které autorka pojímá nesmírně originálně (jako nápisy na tričkách) a vtipně. Většinou se mi nestává, že bych brečela smíchy už po přečtení nadpisu, ale této sérii se to daří. Nejednou jsem zalitovala, že trička s takovými nápisy nejsou skutečná. Věřím, že kdyby se Darynda pustila do vlastní kolekce oblečení a používala na ně hlášky ze svých knih, vydělala by na tom pěkný balík (u mě rozhodně vede: Postavit se tomu, čeho se bojíme, posiluje odvahu. Utéct před tím zas posiluje stehenní svaly.)  Pro mě je to skutečně jedna z nejlepších sérií a už teď se nemůžu dočkat pokračování!

Úryvek:

Došla jsem do obchodu, ale zjistila jsem, že s tím, co mám po kapsách, si můžu koupit leda tak banán. Ty byly ve slevě, zatímco mocha latté bylo nekřesťansky drahé. A já se zase zapomněla zeptat Reyese, co bude s tím mým milionem dolarů. Nemít na to, abych si koupila kafe, už mi lezlo krkem.
Cookie se mi dovolala zrovna ve chvíli, kdy před obchodem zaparkoval Garrett. Telefon jsem si znovu zapnula poté, co mě jeden zvláštní chlápek ve starém cadillaku začal dost neodbytně lákat, abych šla okoštovat jeho nemrznoucí směs.
Vzhledem k tomu, že jsem se pořád snažila splynout s místními, zvedla jsem telefon se slovy: „Vo co de?“
„Ty už jsi zase někde v ghettu?“
„To víš, že jo.“ Nastoupila jsem ke Garrettovi do auta, ale naprosto jsem ho ignorovala. Byla to legrace. „Ale dneska jsem se naučila něco důležitého.“