Past na štěstí - recenze

25. 4. 2016
Past_na_stesti 2-2
Past na štěstí
Russ Harris

Anglický psychoterapeut a výkonný instruktor, žijící v Austrálii, napsal nejpřekládanější svépomocnou knihu, v níž odhaluje účinnou metodu proti důsledkům stresu a deprese, která může pomoci i v případech, kde běžné léčebné metody selhaly.

Russ Harris se dlouhodobě zabýval souvislostí psychického stavu a fyzického onemocnění.  Postupně zjistil, že lze důsledky psychického vypětí léčit metodou terapie přijetí a odhodlání - ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Její příznivé účinky potvrzují sami pacienti, jimž tento empiricky ověřený přístup přinesl úlevu a vyléčení. Principem ACT je uplatňování pozorné všímavosti zaměřené na přítomný okamžik. Díky tomuto způsobu lze účinně snížit stres, zvýšit sebevědomí, zlepšit emoční inteligenci a zároveň oslabit destruktivně emotivní procesy. Tím se posiluje psychická i emocionální odolnost, což přirozeně přispívá k osobní spokojenosti. I když jde o metodu založenou na nejnovějších výzkumech lidského chování a fungování mysli, využívají se v ní rovněž poznatky východní filozofie buddhismu, taoismu a jógy. Autor však upozorňuje, že nejde o to, potlačovat negativní emoce a myšlenky a snažit se za každou cenu o neustálé prožívání štěstí. Ve skutečnosti právě toto urputné úsilí člověku zabraňuje žit všímavě a naplno v přítomném okamžiku.

Metoda terapie přijetí a odhodlání prokazatelně zlepšuje duševní zdraví a využívá se i v léčbě chronické bolesti, poruch osobnosti, úzkostných stavů, depresí nebo při zneužívání návykových látek. Nácvik všímavosti pomáhá bezpečně zažít nepříjemné myšlenky a pocity tak, abychom si uvědomili, čemu se máme vyhnout. Umožňuje soustředit se více nejen na sebe, ale také na ostatní a svět kolem, stát se méně kritickým, posílit sebeuvědomění a vnitřní rovnováhu. Pak jsme soustředění i uprostřed citového zmatku a na nepříjemné zážitky nereagujeme ukvapeně ani přehnaně. Jsme schopni se přijmout takoví, jací jsme, máme soucit se sebou i s okolím. Nejsme již ve vleku svých emocí, které se mění, jako počasí, ani v zajetí neustále se objevujících myšlenek. Zažíváme vyrovnanost a klid a mnohem lépe řešíme problémy nastalé situace.

Autor poskytuje školení terapeutům, poradcům, trenérům, lékařům a dalším zdravotníkům. Díky jeho knize se nyní dostává jeho účinná metoda i k široké veřejnosti. Ve třech hlavních oddílech – Jak vzniká past na štěstí, Transformace vnitřního světaVytváření hodnotného života srozumitelně a přehledně, často na konkrétních příkladech, seznamuje s úskalími spojenými s touhou být neustále pozitivně naladěný i s důvody, proč se nám to nedaří. V kapitole Jak vznikl spínač stresu se zabývá tím, jak jsme byli naprogramováni v dětství, posuzováním, co je dobré a špatné a pomáhá porozumět otázkám Proč se tak cítím? Co jsem udělal špatně, Co to se mnou je? Proč jsem takový?, nebo pochybnostem Já to nezvládnu, Je toho na mě moc, To neustojím…

Vlastní trénink ACT spočívá na jednoduchosti a srozumitelnosti. Je podán přitažlivým, kreativním způsobem a podněcuje čtenáře ihned vyzkoušet, jak neuvíznout v „pasti na štěstí“ nebo v iluzích vlastní mysli, ale žít vyrovnaně a přitom aktivně a naplno právě teď a tady.
 
 
Past na štěstí, počet stran 320, cena 239,- Kč. Knihu můžete zakoupit ZDE.   
 
 Autorkou recenze je: Dana Vondrášková, eSeznam.cz - Portál nejen pro zdravotně znevýhodněné
Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail