Recenze nově vydané knihy Stephena Kinga - Colorado Kid. Některé záhady zůstanou nevysvětlené...

15. 8. 2017

Některé záhady zůstanou nevysvětlené...

Knihu Colorado Kid, která v ČR vyšla poprvé právě nyní, napsal mistr hororu již v roce 2005 v edici Hard Case Crime a dočkala se též seriálového zpracování. Inspirací k sepsání této knihy byl Kingovi novinový výstřižek, informující o nalezení mrtvé ženy a záhadě spojené s její identifikací a příčinou smrti. Tato Kingova kniha je unikátní tím, že namísto odpovědí přináší otázky a nutí nás přemýšlet nejen nad celým případem, ale obecně nad lidskou fascinací tajemnými příběhy, kterým je třeba nalézt alespoň jedno přijatelné vysvětlení, jinak nám nedá spát...

Malý ostrůvek u pobřeží státu Maine v Nové Anglii obývaný přívětivými lidmi.
Místo, kde čas neutíká nezadržitelně vpřed a nejzajímavější událostí narušující zaběhlý pracovní týden je průvod žebřiňáků. Stane-li se v ostrovní komunitě něco neobvyklého, záhada či vražda, je s určitou a neuvědomovanou hrdostí obyvatel zapojena do místního folklóru a po dlouhá léta připomínána, zatímco okolní svět na ni brzy zapomíná pod tíhou nových a pomíjivých senzací.
Proto, když na ostrov přijíždí reportér renomovaného časopisu Globe, aby zde získal materiál pro svůj seriál o tajemných událostech a těžko vysvětlitelných jevech, brzy místo opouští zklamaný s chabým úlovkem několika přes půl století starých příběhů, které ve své době plnily přední strany amerických periodik, ale nyní působí vyčpěle a nudně stejně jako dva staří redaktoři lokálního deníku Ostrovan, od kterých je získal.

Kdo jsou ale tito "staří páprdové" zač? Mladá stážistka Stephanie McCannová z Univerzity v Ohiu poznává 65letého Deva Bowieho a 90letého Vince Teagueho ze zcela jiné stránky. Muži tvoří dokonale sehranou novinářskou dvojici a se svými profesními zkušenostmi, důvtipem a humorem, leckdy prodchnutým zdravou ironií, jsou nejen výbornými učiteli začínající novinářce, ale i skvělými reportéry s notnou dávkou colorado_kiddetektivního umu.
A protože se mladá Stephanie svou bystrostí reportérům zamlouvá, rozhodnou se ji konfrontovat s případem, který sice nikdy neplnil hlavní stránky novin a ani se nestal nedílnou součástí místních pověstí, jako tomu bylo v roce 1951, kdy bylo nad ostrovem pozorováno UFO, později označené za reflektory odrážející se v mracích, avšak svou tajemností dráždí fantazii Daveho i Vincovu již 25 let.

A tak se prostřednictvím vyprávění dvou, jak postupně stále více vyplouvá na povrch, bystrých a vysoce schopných novinářů, které by člověk v redakci místních novin nehledal, dozvídáme o případu Colorado Kida, jak jej Dave s Vincem pracovně nazývají. Tajemného muže, jehož tělo se roku 1980 našlo na místní pláži a nebýt právě jejich zápalu, nikdy by se nepřišlo na jeho pravou totožnost. S odhalenou identitou se však mrtvý muž stal skutečnou záhadou. Proč drobné indicie, které u sebe měl a které dopomohly k odhalení jeho původu až k dalekému Coloradu, vypadají, že byly oním mrtvým schválně právě pro případ smrti nachystány? Proč ještě pár hodin před smrtí večeřel v místním podniku, když v dopoledních hodinách opustil svou kancelář se slovy, že si jde pro kafe do bufetu přes ulici? Měl vůbec v úmyslu opustit svůj život? A jak se mu podařilo dostat se během tak krátké doby téměř přes celé Spojené státy? Každá nová stopa celý případ jen zamotává a činí nesrozumitelnějším. Najde se uspokojivé vysvětlení? A co když je uspokojivé vysvětlení jen umělým konstruktem, který má utěšit čtenářovu touhu po zdánlivém řádu všech věcí? Realita může být tajemnější než mysteriózní příběhy v novinových článcích…

Stephena Kinga, jednoho z nejúspěšnějších a nejplodnějších autorů hororů, detektivních a mysteriózních románů a povídek, z nichž se mnohé dostaly také na filmové plátno, není třeba českému čtenáři představovat. Ve čtivém příběhu začínající reportérky pokládá King otázku, nakolik je novinářská práce reflexí skutečnosti a nakolik je jen reakcí na touhu čtenářů po srozumitelných příbězích uvedených slovy "na základě skutečných událostí“. Nutí čtenáře zamyslet se, jak moc si člověk deformuje realitu, aby se v ní vyznal, spokojil se s ní a dokázal v ní i žít. Spolu s hlavní hrdinkou zkouší čtenářovu bystrost jako Sherlock Holmes doktora Johna Watsona a neúprosně, mimo zaběhlé spisovatelské postupy bičuje jeho imaginaci. Tak jako na samotného autora zapůsobil novinový článek, který se stal inspirací knize Colorado Kid, nechává čtenáře až do samého konce v napjaté nejistotě, aby se nakonec s událostmi vyrovnal a sám vytřídil, co se stát nemohlo a co se stát mohlo, ačkoliv by to bylo více než nepravděpodobné.

AUTOR RECENZE: JIŘÍ ŠEBELE

Colorado Kid_final

banner_colorado