Recenze knihy Hotová zlodějka uznávaného scenáristy Augustuse Rosea. Vydejte se hledat Duchampův kód.

9. 10. 2017

Zločinné úmysly inspirované uměním

Autor knihy Augustus Rose je oceňovaným scenáristou a kniha Hotová zlodějka je jeho prvním románem. Knihy píše již dávno, ale jak sám říká, zatím zůstávaly v krabicích, šuplících a počítačích.
Základní dějová linka knihy Hotová zlodějka vzdáleně připomíná Brownovu Šifru mistra Leonarda. Postavy, které Rose dokonale vykresluje na pozadí prašných ulic Philadelphie, však nejsou zdaleka tak černobílé, a to včetně hlavní hrdinky Lee.
Tichá a uzavřená Lee, vyrůstala s egoncentrickou matkou a jejím přítelem. Už jako malá začala krást a nemohla tak skončit jinak než na ulici. Lee přežívá ve světě squatů, vrakovišť a temných opuštěných továren. Nevzdává se však touhy dostat se z bezútěšného přežívání k něčemu lepšímu. Útočiště, které najde v tzv. Křišťálovém zámku, však není tím, čím se zdá a Lee je nucena k napínavému úniku a boji s tajným společenstvím s mnoha dramatickými zápletkami.

RECENZE:

Záhady, tajemství, mystéria kolem sedmnáctileté dívky

Je to především příběh vĕčně osamělé dívky. Sedmnáctiletá Lee si sama zkomplikovala život prodejem drog na střední škole, což ji dostalo až do nápravného zařízení. Následoval život na ulici a příchod do tajemného Křišťálového zámku se zamčenými dveřmi, podivnými nájemníky a pozoruhodným "domovníkem", kterému všichni říkají Přednosta. A když během jednoho z mnoha dalších útěků ukradne tašku s objektem - klubkem provázku mezi dvěma kovovými destičkami od inovátorského umělce Marcela Duchampa - rázem jí jde skutečně o život. Může vůbec někde najít útočiště, nebo má Société Anonyme své přívržence všude?

Hlavní hrdinka mě bavila. Bylo zajímavé sledovat, jak se ve věčné útěkářce nakonec vzedme všechen nakupený vztek a ona má pak chuť co chvíli někomu vyškrábat oči nebo podpálit dům. Navíc je těhotná, a tak je nucena se poprat nejen s vnějšími okolnostmi, ale také sama se sebou. Má si dítě nechat, když sama nemá kam jít nebo před odpovědností uteče?

Kniha by mohla být jen příběhem o těžkém údělu dívky bez domova, ale má i hlubší rozměr odkazující ke knihám Dana Browna - tajný spolek, ukradené umělecké dílo, skryté poslání onoho objektu, skryté místnosti. Lee nemůže věřit nikomu. Autor strávil mnoho času výzkumem a můžu prozradit, že vynález, který Lee nosí v tašce, může zcela změnit vnímání světa, tak jak ho známe.
"Nemůžeš to zničit. Duchamp byl možná nejvlivnější umělec od da Vinciho. Jedinej svého druhu. To by bylo, jako bys nějak zničila jednu barvu. Oranžovou. Nikdo už by nikdy neviděl oranžovou barvu, protožes ji zničila. Navždycky. Chceš to mít na svědomí?"
Musím ocenit, jak se autor vypořádal s neznalostí hlavní hrdinky - přece jen je to teenagerka, která o umění nemá ani potuchy. Takže co se nedozví od sečtělého přítele Tomiho, prozradí jí strýček Google (a takzvaný Temný web). Mimochodem, Tomi, pochází z České republiky a sní o tom, že se do Evropy vrátí a bude bydlet v jižních Čechách. Vážně! Nějaký Američan ví, že už nejsme Československo a dokonce i to, že jsou tu jiné oblasti a města, než jen stověžatá Praha.
zlodejka_1230x360

Lee se proplétá opuštěnými budovami a přespává ve squatech, a tak budete čichat hnilobu, ležet na hodně špinavých matracích a občas koukat na něčí mozek rozplesklý na zdi.
"Vidíš tu velkou skvrnu na zdi za sebou?" Počkala, až otočí hlavu. "Já myslím, že u tý zdi se někdo zastřelil." Takzvaný Urbex, tedy ilegální prozkoumávání zchátralých objektů vzniklých lidskou činností, je fenoménem a díky Roseovi jsme i my na chvíli průzkumníky a obdivovateli zániku.
Kniha je členěna do devíti částí a poměrně krátkých kapitol. V prologu jsme seznámeni s událostmi, ke kterým směřuje přibližně první třetina knihy, pak děj chronologicky pokračuje. Augustus Rose je uznávaný scénárista a Hotová zlodějka je jeho knižní prvotina. Při jejím sepisování pečlivě studoval knihy o Marcelu Duchampovi a fyzice, jejichž seznam naleznete na konci knihy.

Hotová zlodějka je plná napětí, akce, záhad a zároveň i dobře vystavěný fungující příběh. Tak dobrý, že jsem knihu zhltla za čtyři dny a všechno ostatní prostě muselo počkat. Jestli mám něco zkritizovat, tak snad jen nudný, fádní a nic neříkající přebal. Chápu, že odkazuje na Duchampovo klubko, ale být tam třeba fotografie dívky sedící v opuštěné továrně, hned by kniha přitáhla pozornost kolemjdoucího knihomola.

AUTOR RECENZE: Karin Novotná

navrh_Hotova_zlodejka