RECENZE: Malá vítězství

25. 9. 2017

"Pokud máte chuť dělat věci jinak, ale nevíte, jak na to, je to čtení právě pro Vás."

Knihu Malá vítězství napsal Paul Lindley, zakladatel úspěšných firem Ella´s Kitchen a Paddy´s Bathroom. Značky se specializují na výrobu bio dětských příkrmů a bio dětské kosmetiky a jsou známé zejména v anglicky mluvících zemích a v severní Evropě.

Lindley v knize vypráví o tom, jak si při prosazování svých značek na trhu bral inspiraci z dětí, nejen vlastních; z typického dětského chování, samozřejmě aplikovaného na dospělý svět. Autor vysvětluje, že použití dětské houževnatosti a hravosti může pomoci i nám dospělým. Děti obvykle nemají problém s kreativitou, s houževnatostí nebo s prosazením vlastních zájmů a nápadů, ať už „silou“ nebo empatií. Samozřejmě autor vtipně připomíná, že prásknout sebou na zem a začít plakat není adekvátní dospělácká reakce :-)

Na celkem 238 stranách Lindley popisuje své vlastní těžké začátky s oběma značkami, z nichž jedna je ještě poměrně v plenkách. Lindley se v knize odvolává na příběhy prožité i slyšené, ale i na seriózní studie a vědecké práce.

Kniha je rozdělena do čtyř hlavních částí, z nichž každá se zabývá jedou dovedností, které se malé děti učí, ať už s pomocí rodičů, nebo samy, a sice smát se, chodit, mluvit, hrát si. Postupně v těchto kapitolách mluví o dětské kreativitě, sebe jistotě, odvaze, nezdolnosti a empatii, což jsou vlastnosti, které jsou důležité i v dospělosti. A to zdaleka ne jen v podnikání, ale i v běžném životě a v běžné interakci s ostatními. Jenže dospělí na ně často zapomínají nebo je záměrně opomíjejí, protože jejich životní zkušenosti jim říkají něco jiného. V knize najdete návod, jak své dětské vlastnosti v sobě probudit a jak je využít. Jen si vzpomeňte, kolikrát malé dítě spadne, než se naučí chodit – tutéž houževnatost by měli mít dospělí. Zkoušet to, dokud se to nepovede. Ale zároveň se nestydět požádat někoho o pomoc, když si nevíte rady – přesně jako batole. Dospělí mají podle autora občas tendence „moc o věcech přemýšlet“ - v knize najdete také návod, jak se této vlastnosti zbavit v situacích, kdy není příliš potřebná.

Kniha je napsaná čtivým způsobem, a to i pro nepodnikatele, byť se samozřejmě podnikáním zabývá a autor často popisuje své zkušenosti z něj. Praktické rady v ní uvedené totiž využijeme ve svém životě všichni, všichni občas potřebujeme s někým navázat styky, něco se naučit, v něčem se rozhodnout, nebo si zkrátka jen odpočinout a pobavit se. Každá kapitola je doplněna malým shrnutím, odkazy na internet (často spíše zábavná videa na youtube) a v knize najdete i testy, ve kterých si můžete ověřit, jak na tom se svým dětským myšlením jste.

Zkrátka pokud máte chuť dělat věci jinak, ale nevíte, jak na to, je to čtení právě pro Vás.

AUTOR RECENZE: SOŇA DUFKOVÁ

Mala_vitezstvi_final