Recenze prvních dílů fantasy série Temná věž od Stephena Kinga

Temná věž je osmidílná fantasy série mistra hororu Stephena Kinga. První kniha, tohoto rozsáhlého a ambiciózního díla, nazvaná Pistolník vyšla v roce 1982.
Poté postupně vyšly další díly: Tři vyvolení (1987), Pustiny (1991), Čaroděj a sklo (1997), Vlci z Cally (2003), Zpěv Susannah (2004) a Temná věž (2004).
Jako poslední kniha z této série vyšel Závan klíčovou dírkou (2013), který se však svým dějem řadí mezi knihy Čaroděj a sklo a Vlci z Cally.
Celá fantasy série se odehrává kolem pistolníka Rolanda Deschaina a jeho ka-tet,
Zajímavostí je, že mnoho Kingových dalších děl obsahuje více či méně zřejmě náznaky a odkazy k Temné věži.

temna_vez_recenze1. díl Pistolník

Tato kniha Stephena Kinga je vstupní branou do mnohovrstevného světa, který se spojuje někde v Temné věži. Fantasy sága Temná věž se svými osmi díly je jeho nejrozsáhlejším uceleným dílem a odvážil bych se říct, že i nejpodstatnějším. Myslím, že seznamovat čtenáře s tímto královsky kvalitním autorem je jako krmit nasycené, přesto jsou i tací, kteří nemají zkušenost s klaunskou temnotou v knize To, neprožili velký zápas dobra se zlem ve Svědectví, nebo nevyslechli nekončící monolog Dolores Claibornové...
Autor ve svých komentářích, které jsou vítaným doplněním textů všech sedmi dílů Temné věže, zmiňuje, že Rolandův svět je jakýmsi zastřešením všech ostatních autorových postav a jejich světů. Hlubší zájemci o Kingovo dílo by se proto neměli nechat odradit množstvím stran, jejichž součet ve všech dílech Temné věže je úctyhodných 3475.

Děj se odehrává ve fiktivní budoucnosti, která nemá přesnou dataci, kde jsou modernosti jen ojedinělé a postupně se stávají jen báchorkami nejstarších pamětníků. Hlavní postavou je poslední pistolník Roland z Gileadu. Pistolníci byli kdysi, než se svět „hnul“, nejvyšší kastou udržující řád ve Středosvětě. To vše již dávno minulo a svět se nachází v celkovém úpadku. Roland je zde popisován jako nejostřejší tvrďák s kolty proklatě nízko, který svým praktickým uvažováním dodává příběhu realistické drsnosti. Pronásleduje muže v černém jménem Waltr, aby od něj dozvěděl další informace ke své cestě za Temnou věží, pro kterou je ochoten obětovat vše.
Část cesty je mu společníkem chlapec Jake. Ten je pronásledován vzpomínkami na svět dávno zmizelý. Svět, ve kterém se narodil, žil a násilnou smrtí zemřel. „Svět má mnoho bran a smrt je jednou z nich", říká Jake. Pistolník v rozhovorech s ním poodhalí něco ze své minulosti, když mu vypráví příběh o své vynucené zkoušce dospělosti. Ale to je jen střípek z dávného začátku jeho pistolnického života.

Příběh obecně nepřináší mnoho odpovědí, spíše se vynořují otázky. Což je velkou devizou i kamenem úrazu celé knihy. Buď se necháte zlákat, nebo vás to odradí. Ještě je ale před vámi mnoho set stran, tak věřte, že autor v průběhu zodpoví zásadní otázky typu: Co si vlastně Roland slibuje od cíle své cesty? Jak se na ni vůbec dostal? Kde a jak zmizeli jeho kamarádi z dětství? Kdo je tajemný muž jménem Marten?
Ten, kdo se rozhodne pokračovat v cestě s Rolandem, rozhodně neprohloupí, neboť všechny světy se propojují v Temné věži, nevyjímaje toho našeho.

2. díl Tři vyvolení

Roland již sice dostihl Waltra, ale stálo ho to nemalou oběť. K tomu přidejte mnohá ještě neznámá traumata a nebezpečná zranění, která utrží hned v úvodu knihy od masožravých "humroidů". Tak začíná cesta za Třemi vyvolenými, což je název druhého dílu Kingovy heptalogie.

Obdivuji autorovu nápaditost ve volbě jednotlivých postav, kterých je ve hře více, než napovídá název druhého dílu. Osobně mě baví Rolandův syrový naturel, který uplatňuje v různých světech, do kterých v tomto díle vstupuje postupně třemi portály a setkává se s feťákem Eddiem, schizofrenní černoškou Odettou a podlým vrahem Mortem. Pistolníkovo jednání kontrastuje s tím, jak jsou ostatní proti němu slabošsky změkčilí a zhýčkaní velmi vstřícným prostředím, které si ani nejsou schopni sami ochránit – což lze přeneseně říct i o naší společnosti. Náš hrdina svých zostřených schopností dokáže využít, ale nezneužívá je. Takže nějakého masakru nevinných se nedočkáte, i když na střelbu dojde. Cítím pod jeho drsným chováním ryzí kořen morálky, která při konfliktech často nesměle prorůstá zelenými výhonky spravedlnosti.
Řekl bych, že tento díl Temné věže je čtenářsky vstřícnější než díl první. Je to způsobeno srozumitelnější dějovou linkou i zajímavými novými postavami.

Tak tedy neváhejte a vydejte se za Rolandem a jeho ka-tet.

Autor recenze: Martin Ševela