RECENZE: Temná věž III.+IV.

4. 10. 2017

Muž v černém prchal přes poušť a pistolník mu byl v patách...

Temná věž je osmidílná fantasy série mistra hororu Stephena Kinga. První kniha, tohoto rozsáhlého a ambiciózního díla, nazvaná Pistolník vyšla v roce 1982.
Poté postupně vyšly další díly: Tři vyvolení (1987), Pustiny (1991), Čaroděj a sklo (1997), Vlci z Cally (2003), Zpěv Susannah (2004) a Temná věž (2004).Jako poslední kniha z této série vyšel Závan klíčovou dírkou (2013), který se však svým dějem řadí mezi knihy Čaroděj a sklo a Vlci z Cally.Celá fantasy série se odehrává kolem pistolníka Rolanda Deschaina a jeho ka-tet,
Zajímavostí je, že mnoho Kingových dalších děl obsahuje více či méně zřejmě náznaky a odkazy k Temné věži.

3. díl Pustiny

Pokud saháte po této knize, nejspíš jste už přečetli Tři vyvolené. Zvažujete, zda jít s Rolandem dál? V Pustinách, třetím dílu Temné věže, nahlédnete do pistolníkovi rozpolcené mysli. V předchozí knize na něj padl duševní pres jako trest za záchranu Jakea, která způsobila rozštěpení reality. Nyní jsou tu k Rolandově pomoci již jednotná Susannah s Eddiem, které vytáhl z New Yorku. Ti se po jeho boku učí soběstačnosti. Na scénu se vrací zachráněný Jake, kterého se budou hrdinové snažit vtáhnout do Rolandova světa.

V ději se vyskytuje mnoho zpestřujících reálií, které dodávají čtivu ten správný šmrnc. Máme tu třeba podivné živočišstvo, které se potuluje po krajině, ale také roboty, kteří již dávno pozbyli svého účelu, který jim předurčili Velcí staří. Autor přidal magické portály, jež obývají démoni. V závěru nahlédneme do post-apokalyptického města, které ve svém podzemí skrývá mysl Blaina, bláznivého vlaku. Navenek má rád neškodné hádankaření, ale neskrývá záměr zabít sebe i všechny, na které jeho možnosti stačí. Jako předzvěst věcí budoucích se tu mihne tajemná postava Richarda Fannina, který vystupuje pod různými jmény jako Bezvěký cizinec či Marten. Ten osnuje své plány proti Rolandově ka-tet, které se dále rozrůstá.

Četbu Pustin jsem si řádně užil. Jsou zde zase chvíle napínavé až k prasknutí, ve kterých Vás překvapí rozuzlení na hranici uvěřitelna. Věřím, že i ve Vás putování Pustinami vzbudí hlad po dalším pokračování příběhu Temné věže – Čaroděj a sklo.

4. díl Čaroděj a sklo

Počtvrté a zdaleka ne naposledy se nám otvírá Kingův zničený Středosvět. Ten, v němž pokračuje náročná až bláhová cesta Rolandova ka-tet za záchranou světů.
Už jsme s hrdiny prožili mnohé: pistolník Roland dokázal vtáhnout feťáka Eddieho a beznohou schizofrenní černošku Odettu do svého světa, kde oni přijali jeho ka (osud) v podobě cesty za Temnou věží, je tu opět přítomen Jake, kterého naše skupinka zvládla přenést skrz magický portál obsazený démonem, a také brumlák Ochu, zvířecí společník, jenž sehrál nepostradatelnou úlohu.

Třetí díl končí nasednutím hrdinů do supermoderního, inteligentního, ale značně pomateného vlaku Blain. Jeho zálibou jsou hádanky, čehož se hrdinové pokusí využít pro svou záchranu, neboť tento, jak střela vypadající superstroj, má sebevražedné sklony.

Teď se hrdinové řítí nadzvukovou rychlostí vstříc smrti, hledajíce hádanku, na kterou není schopen Blain správně odpovědět. Následný děj je vyplněn Rolandovým vzpomínáním na dětství a dobrodružství, která zažil se svými dvěma přáteli. Jeho vzpomínky nám otevírají pohled na krajinu a lidi předtím, než se svět „hnul“. Čtenář se tu dočká velké lásky, viny a utrpení, které si z této doby Roland odnáší. Vyprávění odkryje také něco o smrti, zaslepenosti i vypočítavosti, se kterou se musejí hrdinové vypořádat.

V putování k Temné věži se v Čaroději a sklu sice daleko nedostaneme, což by mohl škarohlíd považovat za důkaz o zbytečnosti tohoto dílu, získáme však mnohé doplňující informace o Rolandovi, což považuji za velmi cenné. Je to zdatně zvládnutý a napínavý příběh, který Vás přivede ke hlubšímu pochopení Rolandových motivací. Těším se na setkání v páté knize, nesoucí název Vlci z Cally, která je mnohými považována za nejlepší knihu série.

AUTOR RECENZE: Martin Čeleďa

pustiny  čarodej

AUTOR RECENZE: Martin Čeleďa