Sladký život bez cukru - recenze

15. 6. 2015
Sladký život bez cukru - recenze od Míši Šupákové (Cooking with Šůša)
 
 
V dnešním článku bych Vám chtěla představit knihu, která Vám možná změní život. Knihu, ze které jsem totálně unešená a kterou jsem s nadšením zhltla od začátku až do konce. Nečekejte žádnou nudnou a tuctovou kuchařku, kterou koupíte v každém knihkupectví. Tahle je totiž výjimečná. Je to návod na to, jak změnit svůj životní styl a cítit se lépe. A to chceme přece všichni, no ne?
 
"NEJSTE SAMI. JEDEME V TOM VŠICHNI"
 
 
Ale vraťme se zpět ke knize. Autorkou je sympatická Sarah Wilsonová - australská poradkyně pro zdravou výživu, novinářka a bloggerka. Působila jako redaktorka Cosmopolitanu a moderovala nejsledovanější televizní show v dějinách země MasterChef  Australia.
 
Vědecky se Sarah začala dietami zabývat ne proto, že by chtěla prodávat knížky, ale proto, že se potřebovala uzdravit. Jako malá vyrůstala v rodině, kde se jedlo hodně přirozeně. Její závislost na cukru se objevila, až když se v době dospívání přestěhovala z venkova do města. Koktejl dívčích hormonů, nově objevený svět nákupních center s cukrárnami a přístup k jídlu, které jí bylo do té doby odpíráno způsobilo, že najela na cukr v plné parádě. Na vysoké nebyla schopná fungovat, pokud si přesně v deset dopoledne nedala skořicovou pletýnku. Po čase už to nestačilo. Po každém obědě si dávala ještě jablečný koláč a kousek čokolády. Brzy už fičela na příšerné horské dráze cukrových vzestupů a pádů. Kvůli takovému stravování onemocněla - těžce onemocněla. Objevila se u ní autoimunitní choroba - Graves-Basedowova choroba čili nadměrná aktivita štítné žlázy. A tak se Sarah rozhodla, že s cukrem skoncuje nadobro a vyřadí ho ze svého jídelníčku úplně. 
 
 
"Byla jsem závislá na cukru, i když jsem na to nevypadala"
 
 
Vyřadit cukr bylo snažší, než čekala. Sarah se cítila se líp, než kdy předtím a tak v tom prostě pokračovala. Zpovídala tucty odborníků po celém světě a jako certifikovaná výživová poradkyně prováděla svůj vlastní výzkum. Dělala pokusy sama na sobě a nakonec shromáždila stohy vědecky ověřených postupů, které doopravdy fungují. Pak to vzala vážně, oddala se věci a rozhodla se napsat knihu - "Sladký život bez cukru"
 
Samotná kniha má celkem 213 stran a je rozdělena na osmitýdenní detoxikační program a kuchařku.
 
 
DETOXIKAČNÍ PROGRAM - tato část je nejobsáhlejší a popsat všechny rady, postupy a doporučení by bylo opravdu na dlouho. Takže Vám jen ve zkratce popíšu, jak probíhají jednotlivé týdny. 
 
Týden 1: v prvním týdnu jde jen o několik jednoduchých a prostých změn, které nejsou nijak komplikované. Sarah v tomto týdnu doporučuje zredukovat všechny rafinované sacharidy (pečivo, výrobky z bílé mouky atd.) a udělat v jídle několik jednoduchých změn. Například vyměnit džus za čaj nebo dát si na snídani místo zapečeného müslli raději toast s vajíčkem. 
 
Týden 2: to, co vyřazujeme, musíme nějak nahradit. V tomto týdnu se doporučuje nahradit vynechaný cukr tukem a trochou bílkovin. Tuk a bílkoviny náš totiž zasytí a udrží na uzdě neovladatelné chtě.
 
Týden 3: ve třetím týdnu vstupujete do fáze absťáku a všechen cukr musí už opravdu pryč (bez výjimky). Není dovoleno si dát už ani trošku medu, müslli nebo sušeného ovoce. Sarah Vám poradí, jak se naučit číst etikety na potravinách, ve kterých se skrývá i cukr, o kterém jste možná nevěděli. 
 
Týden 4: začnou se objevovat pochybnosti, jestli to, co děláte, je vůbec správně. Ozve se hlásek: Proč se vůbec takhle trápím? Zde je důležité vydržet a nepolevit. Sarah Vám poradí jak.
 
Týden 5: tvořivost, experimenty a detoxikace. V tomto týdnu dostanete tipy, jak na sobě vyzkoušet jiné zdroje sladkostí a jakými triky přelstít chutě na sladké (např. si po večeři vyčistit zuby apod.). 
 
Týden 6: návrat sladké chuti. Po šesti týdnech zjistíte, že už vás neodbytné chutě na cukr nebo sladkosti nesužují. A právě v této chvíli se dá začít trochu koketovat s nasládlými potravinami. Dozvíte se, které ovoce má nízký obsah fruktózy a jakým zajímavým kořením si jídlo ochutit.
 
Týden 7: zotavení z poklesků. Tento týden už máte detoxikaci i abstinenční příznaky za sebou a cítíte se mnohem lépe. Pokud jste ale přece jenom zhřešili a dali si něco sladkého, dozvíte se, jak to napravit. 
 
Týden 8: dokázali jste to! Teď už je to jen na Vás, zda budete ve svém novém životním stylu pokračovat, nebo se vrátíte zpět ke svým původním stravovacím návykům. Sarah Vám poradí, jak si najít vlastní směr.
Podtrženo a sečteno. Sama autorka po těchto osmi týdnech shodila něco přes 4 kila, zklidnil se jí žaludek, už se necítí tolik nafouklá a hlavně - její choroba začala pomaloučku ustupovat. To vše díky vynechání cukru.
 
 
Ještě než se dostaneme k samotným receptům, chtěla bych Vám představit kapitolu VYBAVENÍ. V té najdete spoustu užitečných rad, jak si přípravu jídla zjednodušit. Vytvořte si zásoby v mrazáku a nakupte si základní suroviny. Naučíte se, jak si připravit své vlastní omáčky a dresingy, jak vyrobit vlastní ořechová mléka, proč je důležité klíčit semínka, dozvíte se jaká sladidla nebo oleje při vaření používat a spoustu dalšího. 
 
A nakonec to nejlepší. Po všech užitečných radách a doporučeních přichází konečně na řadu RECEPTY. 108 receptů bez cukru, u kterých budete mít neodolatelnou chuť připravit si úplně všechno. Každý recept je doprovázen nádhernou barevnou fotografií a věřte mi, že u každé se Vám budou sbíhat sliny. Recepty jsou opět rozděleny na několik kategorií: snídaně, koktejly a nápoje, zdravá očistná jídla, slané svačiny, děti bez cukru, sladká pokušení a dezerty.
 
 
Sarah se v knize snaží používat co nejméně různých ingrediencí. Nesnáší plýtvání a proto v celé kuchařce uvádí pořád tytéž základní suroviny. Dá se s nimi totiž experimentovat a používat je na mnoho způsobů. Většina jídel také neobsahuje lepek ani obilniny. Ty totiž obsahují obilný škrob, který může podporovat závislost na cukru. 
 
Mě samotnou opravdu překvapilo, jak se bez použití cukru nebo sladidel dají vytvořit úžasné a nápadité dezerty, ve kterých ani nepoznáte, že tam cukr chybí. Třeba takový oříškový dort nebo dýňový koláč se smetanou určitě vyzkouším.
 
 
Osobně se ve svých receptech snažím cukr omezit a raději ho nahrazuji například medem nebo ovocem. Proto je mi tato kuchařka tolik sympatická. Je to totiž přesně ten styl kuchařky, kterou bych si přála mít i já. Všechny recepty jsou na přípravu velice jednoduché a právě u této kuchařky platí, že v jednoduchosti je síla.

Už několikrát jsem přemýšlela, že ze svého jídelníčku cukr úplně vyškrtnu. A když mluvím o cukru, myslím tím i med, můj oblíbený datlový sirup apod. Týden jsem to vydržela, ale nikdy jsem to nedotáhla do konce. Bez ovesné kaše a sladkých lívanců si zkrátka své ráno nedokážu představit. A proto obdivuji Sarah, která to dokázala a inspirovala tím i spoustu dalších.
 
 
Kniha získala v mé sbírce kuchařek čestné místo a mám ji v kuchyni neustále po ruce. Pokaždé, když mám chuť na něco "sladkého" do ní nakouknu a inspiruji některým ze zdravých receptů. 
 
Pokud se Vám kniha líbila a chcete se dozvědět víc:
 
 
Samotná kuchařka vyšla v nakladatelství Beta a za 239,- Kč si ji můžete zakoupit ZDE
 
 
 
 
 
Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail